Co umożliwiają badania CATI

Badania telefoniczne (CATI) to:

  • Szybki dostęp do wyników badania;
  • Wysoką skuteczność;
  • Zbadanie opinii na różne tematy (społeczne, polityczne albo ekonomiczne);
  • Zbadanie stopnia zadowolenia;
  • Zdiagnozowanie problemów społecznych;
  • Sporządzenie profilu klienta;
  • Zaopiniowanie wad i zalet produktu.

Nowinka technologiczna

Licencja dostępu do systemu dla badań prowadzonych metodą Computer Assisted Telephone Interviewing to najnowsza pozycja w ofercie firm z branży badawczej. Umożliwia ona samodzielne prowadzenie wspieranych komputerowo wywiadów telefonicznych – bez konieczności zlecania badania zewnętrznej firmie. Wystarczy komputer, Internet i zestaw słuchawek komputerowych.

Posiadając dostęp do specjalistycznego oprogramowania do CATI zyskujemy konto administratorskie, umożliwiające dodawanie kont ankieterskich i zarządzanie badaniem. Możemy stworzyć ankietę dla badania, nadzorować realizację i przebieg sondażu a na koniec pobrać wyniki badania.

Co cechuje dobre oprogramowanie do CATI?

Odpowiadając na to pytanie, warto zastanowić się, dlaczego zwykle polegamy na usługach firm badawczych. Ich doświadczenie w prowadzeniu tego typu akcji jest z pewnością dużym atutem – aczkolwiek warto postawić czasem także na własne umiejętności. Dzięki temu rozwijamy zakres własnych kompetencji, przy okazji minimalizując koszty i zyskując doświadczenie.

Inwestując w oprogramowanie do CATI należy zwrócić uwagę na jego intuicyjność – a więc zapoznać się z wersją testową produktu. Dobrze, jeśli oprogramowanie jest kompatybilne z używaną przez nas przeglądarką internetową, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Powinno także być zaopatrzone w funkcje zabezpieczające przed utratą danych. Mechanizmem tego typu jest na przykład moduł tworzący automatycznie kopie zapasowe kwestionariuszy i pozyskanych wyników na serwerze zewnętrznym.

Firma badawcza, w której powstało oprogramowanie, zwykle świadczy także wsparcie techniczno-merytoryczne w zakresie oferowanego systemu.

Warto przyjrzeć się możliwościom przedstawianym przez moduł kreowania formularzy ankietowych. Kwestionariusz może być prosty albo mocno złożony, z rozbudowaną kafeterią i przejściami pomiędzy pytaniami. Jeśli planujemy tworzyć ankiety wielostopniowe o wysokim stopniu skomplikowania, potrzebne będzie także narzędzie umożliwiające przetestowanie logiki ankiety, tak aby uzyskane za jej pomocą dane nie nastręczały trudności interpretacyjnych.

Stały wgląd w statystyki badania i możliwość nadzorowania pracy ankieterów to raczej standard. Koniecznością jest także możliwość eksportowania wyników badania z systemu w popularnych formatach zapisu danych.