Opinie pacjentów jako miernik jakości usług

Elementem niezbędnym do uzyskania akredytacji Ministerstwa Zdrowia jest prowadzenie badań opinii pacjentów, którzy zakończyli rekonwalescencję w danej jednostce. Są oni proszeni o ocenienie jakości świadczonych usług oraz rozmaitych parametrów, dla których określono standardy w stosownym rozporządzeniu ministerialnym. Dodatkowym plusem jest prowadzenie tych badań przez zewnętrzny podmiot, którego obiektywizm uwiarygodnia wyniki badania. Nie jest to jedyna zaleta korzystania z usług firm badawczych w celu zdobycia wsparcia.

Ankiety papierowe

Najczęstszym sposobem prowadzenia badań opinii pacjentów jest ankietyzacja pacjentów, a więc prowadzenie wywiadów kwestionariuszowych z osobami, które zakończyły leczenie. Kiedy mamy do czynienia  z papierową wersją ankiet pacjentów, zwykle łączy się z nimi niski odsetek w pełni poprawnie wypełnionych ankiet, co jest szczególnie niekorzystne w przypadku ankietyzacji prowadzonej na zasadzie „łapanki”, zmierzającej do przebadania jak największej ilości pacjentów.

Internetowa wersja

Nowocześniejszą wersją tej metody jest przeniesienie procedury wypełniania ankiety do Internetu. Pacjent dostaje e-mail zawierający link, który odsyła do kwestionariusza w postaci digitalnej. W stosunku do swej papierowej poprzedniczki metoda ta charakteryzuje się szybkim dostępem do danych, brakiem konieczności zarówno drukowania ankiet, jak i ich późniejszego kodowania, co znacznie obniża koszty oraz skraca czas realizacji. Wciąż jednak pozostaje trudność z zachęceniem respondentów do wzięcia udziału w badaniu.

Duża responsywność

Metoda badań ankietowych pacjentów, która charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem response rate polega na kontakcie telefonicznym za pośrednictwem specjalistycznego oprogramowania, które pozwala na rejestrowanie odpowiedzi badanych jednocześnie z ich pozyskiwaniem, podczas gdy system zapisuje je w postaci odpowiedniej do prowadzenia analiz statystycznych. Zastosowanie tej metody zwykle proponują właśnie zewnętrzne firmy, specjalizujące się w usługach badań satysfakcji.

Czego spodziewać się po firmach?

Agencja badawcza zaproponuje także odpowiednią strukturę próby badawczej, dzięki czemu ankietyzacji nie będzie trzeba poddać wszystkich pacjentów, a jedynie specjalnie wyselekcjonowaną grupę, której skład będzie reprezentatywny dla całej ich populacji. Dzięki temu znacznie łatwiej uzyskać konieczną dla poprawnego wnioskowania ilość w całości wypełnionych ankiet.

Jak wybrać najlepszego realizatora?

Wybierając firmę, której planuje się zlecenie badań satysfakcji pacjentów dobrze jest zapoznać się z port folio wybranej agencji. Jeżeli realizowała ona dotychczas projekty badawcze na zlecenie podmiotów medycznych, dysponuje wiedzą o strukturze, zarządzaniu i finansowaniu służby zdrowia w Polsce. Doświadczenie to może się okazać kluczowe dla bezproblemowej realizacji badań ankietowych pacjentów szpitali i innych jednostek medycznych.