Rozwój rynku medycznego

Badania rynku medycznego w Polsce przeżywają rozkwit – coraz wyższa wartość rynku sprawia, że wielu ostrzy sobie zęby na kawałek tego tortu, a co za tym idzie, badania stają się koniecznością, aby utrzymać się wśród najlepszych. Ogromna ilość przekazów marketingowych, docierająca do nas zarówno standardowymi kanałami tradycyjnymi – telewizja, radio i prasa – jak i internetowymi, niesie treści związane z reklamą medyczną. Zatem chcąc się wypromować nie sposób pominąć w swych kalkulacjach konkurencyjnych strategii wizerunkowych, marketingowych i sprzedażowych, które należy obserwować, także w celach dydaktyczno-inspiracyjnych.

Zdrowie i piękno

Co ciekawe, nie tylko konkurencja w branży medycznej korzysta aktualnie ze swoistego zdrowotnego boomu. Konsumenci/klienci/pacjenci tak chętnie życzą dziś z każdej możliwej okazji sobie i bliskim zdrowia, że z całą pewnością można powiedzieć, że jest to najbardziej lansowana współcześnie wartość. Sięgają po nią zatem nie tylko branże mające powiązania z medycyną, ale nawet zupełnie dalekie od niej, jak producenci psiej karmy, obuwia, czy produktów spożywczych. Także usługi kosmetyczek i fizjoterapeutów, coraz częściej uzyskujące status kliniki zdrowia i urody albo kliniki Spa, są dziś znacznie popularniejsze, właśnie ze względu na przekonanie, że skoro zdrowie = piękno, to piękno = zdrowie.

Zakres badań

Skojarzenie zdrowia i piękna z pewnością pomaga dodatkowo w prowadzonych kampaniach adresowanych do pewnego rodzaju odbiorcy. Warto zwracać uwagę na przekaz, jaki emituje przedsiębiorstwo i dostrajać do planowanego odbiorcy. Skuteczna strategia wizerunkowa i sprzedażowa uwzględniać powinna przekonania popularne wśród przedstawicieli grupy targetowej produktu. Żeby jednak móc robić to skutecznie potrzeba wiedzy o klientach, a jest to między innymi element badań rynku  medycznego.  Oprócz badań związanych z pozyskiwaniem opinii i pomiarem stopnia satysfakcji respondentów do badań rynku medycznego należą także analizy cenowe i badania specjalistyczne dla segmentu leków Rx oraz OTC. Badania przygotowywane są z wykorzystaniem szerokiego zakresu metod analiz statystycznych. Elementem badań rynku medycznego są także segmentacja rynku, czy pozycjonowanie produktu oraz szacowanie prognoz udziału w rynku.

Zalety wiedzy

Chcąc zlecić badanie rynku farmaceutycznego i medycznego najlepiej zorientować się w ofercie firm badawczych, przy czym jednym z kryteriów wyboru warto uczynić doświadczenie w zakresie podobnych realizacji dla branży reprezentowanej przez podmiot zlecający badanie. Doświadczenie wynikające z poprzednich procesów badawczych realizowanych przez firmę z pewnością okaże się cenne na wstępnych etapach, kiedy należy zdecydować, jaki zakres powinno mieć planowane badanie, oraz przygotować metodologię badania. Oprócz tego nabyta wiedza niewątpliwie okaże się niezwykle pomocna podczas komunikacji pomiędzy zamawiającym usługę badania rynku medycznego a jej realizatorami.